BLOGI: Asukas- ja asiakaspysäköinnin hinnat on pidettävä kohtuullisina

0
695

OLETKO VALMIS MAKSAMAAN 90 EUROA kuukaudessa asukaspysäköintitunnuksesta, joka ei takaa pysäköintiruutua kodin lähistöltä? Entä miltä tuntuu 7,10 euroa tunnissa asiakaspysäköinnin hintana?

Helsinki on jälleen nostamassa asukas- ja asiakaspysäköinnin hintoja. Asia on juuri nyt kaupunkiympäristölautakunnan pöydällä ja etenee toukokuussa kaupunginhallitukseen.

Päätöksenteon pohjana on virkamiesten valmistelema Helsingin pysäköintipolitiikka 2022 -asiakirja (26.4.2022). Sen valmistelussa on annettu asukkaille mahdollisuus ilmaista mielipiteensä. Käytännössä tämä ns. ”kuuleminen” ei ole linjauksiin vaikuttanut.

KAUPUNKI SUUNNITTELEE ISOJA korotuksia etenkin kantakaupungin asukas-, yritys- ja asiakaspysäköinnin maksuihin. Kaavaillut korotukset ovat tavalliselle palkansaajalle, eläkeläiselle ja pienituloiselle ihmiselle käsittämättömän rajuja.

Asukaspysäköinnin hinta nousee esitysten mukaan jopa 90 euroon kuukaudessa (1180 e/vuosi) ja yrityspysäköintitunnusten hinta 93 euroon kuukaudessa vuoteen 2029 mennessä. Hintaa korotettaisiin asteittain, enintään 20 prosenttia per vuosi. Vuonna 2024 asukastunnus maksaisi enimmillään 36 euroa ja seuraavana vuonna 43 euro. Eli 432 ja 516 euroa vuodessa.

Korotukset olisivat aivan sietämättömän kovia pienituloisille ja eläkeläisille, jotka nyt hoitavat monet asiat omalla autollaan.

KAUPUNGIN VIRKAMIEHET ja osa poliitikoista ovat jo vuosikausia ajaneet uutta markkinavetoista linjaa pysäköintiin. Se tarkoittaisi, että pysäköinnin hinta määrittyisi kysynnän ja tarjonnan mukaan.

Tuoreimmassa Helsingin pysäköintipolitiikka 2022 -asiakirjassa on menty jo niin pitkälle, että eri alueiden pysäköinnin hinnan perusteeksi esitellään häpeilemättä alueen asukkaiden keskimääräistä tulotasoa.

Vertailussa ei oteta huomioon sitä, että asuminen, hinnat, vuokrat ja kiinteistövero ovat jo entuudestaan kalliimpia kalliilla alueella. Ideana on siis progressiivisen veron kaltainen järjestelmä.

Hinnoittelun perustan voi sanoa vahvistavan alueiden eriytymiskehitystä ja segregaatiota. Kalliimpi pysäköinti on yksi lisätekijä, joka kannustaa pienituloisia muuttamaan pois kantakaupungista. Asiakaspysäköinnin hinta puolestaan vaikuttaa negatiivisesti yritysten kannattavuuteen keskustassa.

HELSINGIN KAUPUNKI ON VÄHENTÄNYT jo vuosikausia kantakaupungin katujen parkkiruutuja, Ja tahti tuntuu kiihtyvän edelleen, vaikka samalla palvelun hintaa aiotaan nostaa pilviin. Yhtälöä on vaikea ymmärtää, saati sitten hyväksyä.

Pysäköintipaikkoja on mielestäni saatava lisää ja pysäköinnin hinta tulee pitää kohtuullisena. Nykyisin melko tyhjinä olevat yksityiset pysäköintilaitokset tulee saada edullisemmin asukkaiden käyttöön. On löydettävä keino, jolla kaupunki voi tukea asukaspysäköintiä parkkihalleissa ilman, että se vääristää markkinoita.

On tärkeää muistaa, että kantakaupungin asukkaiden autot eivät ole syy keskustan ruuhkiin. Sen johdosta keskustan asukkaille ei tule myöskään antaa keppiä oman auton pitämisestä.

Helsingin on paneuduttava tosissaan siihen, kuinka se voi pitää kantakaupungin myös yleisiltä asumiskuluistaan houkuttelevana asuinalueena autoa perheen, työn tai vaikkapa harrastustensa takia paljon tarvitseville ihmisille.

Matti Niiranen

Kirjoittaja on Töölö-Seura ry:n puheenjohtaja